Bekijk onze
producten

Showroom open in het weekend : zaterdag: 10u-17u - zondag: 10u-15u

Showroom open in het weekend : zaterdag: 10u-17u - zondag: 10u-15u

De crosstrainer - minimale belasting

Crosstrainers zijn sinds hun ontstaan in 1995 uitgegroeid tot een van de meest populaire fitnesstoestellen voor cardiotraining. Met hun elliptische beweging imiteren ze de menselijke manier van lopen. Indien beslist wordt om de handlebars te gebruiken krijgt het bovenlichaam eveneens een volledige workout.

De training is zeer vergevingsgezind voor de gewrichten en bij het tegelijkertijd trainen van boven en onderlichaam worden er meer calorieën verbrand dan bij een conventionele hometrainer.

Een crosstrainer aanschaffen, waar moet ik op letten?

Hoe vaak zal het fitnessapparaat gebruikt worden?

Denk niet enkel aan jezelf maar houd ook rekening met familieleden en/of vrienden die mogelijkerwijs gebruik zouden kunnen maken van het toestel.

Wat is het maximale gebruikersgewicht?

Hoeveel weegt de zwaarste persoon die gebruik gaat maken van de crosstrainer? Bij een startgewicht van meer dan 90 kg wordt het ten zeerste aangeraden om voor een stevig frame constructie te opteren. Volg de richtlijnen van de fabrikant over het maximale gebruikersgewicht en neem de handleiding op voorhand eens door.

Hoe groot moet mijn crosstrainer zijn?

Hoe groot is de grootste gebruiker? Hoe groter de persoon hoe groter hun paslengte moet zijn. Zo is het aanbevolen voor mensen die groter zijn dan 1,80 m om voor een minimale paslengte van 45 cm te opteren zodat de lichaamspositie comfortabel en de beweging vloeiend blijven.

Crosstrainer

Een crosstrainer op maat zal de training eens zo aangenaam maken.

Technische aspecten van een crosstrainer

Front-driven of rear-driven

Een crosstrainer met het vliegwiel achteraan heeft een meeropwaartse beweging en voelt in het algemeen wat sportiever aan.

Voorwiel aangedreven is wat soepeler en wat vlakker waardoor het wat makkelijker vol te houden is. Het resultaat is hetzelfde als een achterwiel aangedreven toestel, maar met iets minder belasting voor knieën en gewrichten.

Wat aangenaam is voor de ene kan echter het tegenovergestelde zijn voor de andere, aarzel dus niet en kom gerust beide modellen eens uittesten in ons Experience center.

Front driven en rear driven crosstrainer

Frame-constructie

Eén van de meest onderschatte maar nochtans belangrijkste componenten van een kwalitatief hoogstaande crosstrainer is een solide frame-constructie.

Tijdens het trainen wordt er enorm veel kracht op de crosstrainer uitgeoefend waarbij een groot aantal bewegingen eigenlijk via een hefboom gebeuren. Een zwak frame zal makkelijker torsen en buigen wat dan weer leidt tot piepende en krakende scharnierpunten en lasnaden die kunnen scheuren.

Probeer dus om voor een niet al te lichte cross-trainer te gaan aangezien een zwaardere meestal stabieler is.

Vliegwiel massa

Vliegwiel

De betere cross-trainers hebben een vliegwielmassa van meer dan 18 kg. Het gewicht van het vliegwiel is belangrijk voor een aangename ervaring waarbij gewrichten minimaal belast worden. Dit zorgt dan weer voor minder blessures en meer consistentie in je trainingsschema waardoor het trainen een leukere ervaring wordt.

Echter is het ook zo dat de overbrengingsratio een rol speelt. Deze zorgt er namelijk voor in welke snelheid het vliegwiel draait. Een vliegwiel van 20 kg dat 10x sneller ronddraait kan net zo soepel aanvoelen als een vliegwiel van 40 kg met minder omwentelingen. Staar je hier niet blind op!

Remsysteem

Er zijn verschillende remsystemen op crosstrainers terug te vinden; deze kunnen in vier hoofdgroepen ondergebracht worden.

Belangrijk om weten is dat het remsysteem niet alleen dient om het vliegwiel tot stilstand te brengen maar ook om weerstand op te wekken zodat er variatiemogelijkheden in de trainingsschema's kunnen worden aangebracht.

Dit in het achterhoofd houdend gaan we de verschillende systemen van naderbij bekijken.

Remblokken

Remblokken kennnen we allemaal van op onze fiets. Wat we dan ook meteen weten is dat deze onderhevig zijn aan slijtage. Dit is net hetzelfde bij een crosstrainer.

Het vliegwiel wordt afgeremd doordat er fysiek een blok tegen het wiel aangedrukt wordt. Door de wrijving is er slijtage en dat is dan ook de reden waarom dit systeem aan het verdwijnen is.

Riem

Het volgende systeem is met een riem of band die weerstand opwekt/remt doordat deze aangespannen wordt rond het vliegwiel. Dit systeem komt nog veel voor bij toestellen in de lagere prijsklassen.

Magneetrem

Zoals de naam laat blijken gaat een magneetsysteem de remkracht/weerstand bepalen door middel van een magneet.

De weerstand bij dit syteem wordt bepaald door de afstand van de magneet tot het vliegwiel. Om de afstand bij te stellen wordt over het algemeen gebruik gemaakt van een servomotor die dan trapsgewijs (meestal in 16 of 32 stappen) de afstand kan aanpassen.

Inductierem

Net als de magneetrem maakt de inductierem gebruik van magnetisme om weerstand op te wekken.

In tegenstelling tot het vorige systeem gaan we hier echter niet de afstand aanpassen maar wel de hoeveelheid stroom die er door de magneet gestuurd wordt. Belangrijk is ook dat we met dit systeem de weerstand volledig traploos kunnen aanpassen.

De twee eerste systemen zijn over het algemeen zeer budgetvriendelijk maar hebben als nadeel dat de trapbeweging niet helemaal constant is en dat ze beide relatief veel geluid produceren. Deze nadelen wegen zo zwaar door dat deze systemen dan ook systematisch van de markt aan het verdwijnen zijn.

De twee magneetsystemen zijn dan weer net iets duurder in aankoop maar doordat ze enorm onderhoudsvriendelijk zijn (daar er totaal geen wrijving tussen onderdelen is) vereffent dit zich op langere termijn.

Paslengte en afstand tussen de pedalen

Afstand tussen pedalen

Op een crosstrainer met een grotere paslengte heb je een meer natuurlijke beweging die minder belastend is voor de gewrichten. Als je uiteindelijk gaat voor een paslengte van meer dan 40 cm leun je aan bij de natuurlijke wandelbeweging en zit je goed.

Hoe kleiner de afstand tussen de pedalen, hoe natuurlijker de lichaams– en wandelhouding. Dit is enkel mogelijk bij langere frame constructies zodat de pedalen dichter bij elkaar gebracht kunnen worden (voor of achter het vliegwiel). Indien de pedalen te ver uit elkaar staan en de gebruiker de benen te ver moet spreiden, zorgt dit voor een verhoogde belasting van gewrichten en ligamenten.

Verder is het ook belangrijk om te kijken of de pedalen opstaande randen hebben. Hierdoor wordt het risico om van de pedalen af te schuiven geminimaliseerd.

Demping

Sommige fabrikanten installeren ergonomisch draaiende pedalen die een dempend effect hebben en de natuurlijke op- en neerwaartse beweging simuleren. Als je crosstrainer hier niet van voorzien is kan je dit gemakkelijk oplossen door sportschoenen met een dempende zool te dragen. Op deze manier reduceer je de impact op je gewrichten nog meer.

Hartslag

Hartslag monitor

Er zijn verschillende manieren om je hartslag tijdens het trainen te controleren maar de meest populaire zijn waarschijnlijk onderstaande:

  • de ear clip sensor,
  • de hand pulse sensor,
  • de borstband.

Elk van deze heeft zijn voor- en nadelen. Om te beginnen hebben we de oor-clip. Klein en compact, meestal voorzien van kabeltje. Deze zijn echter niet al te nauwkeurig maar geven wel een indicatie.

Vervolgens zijn er de sensoren die in de handvaten verwerkt zitten. Het probleem is dat deze enkel werken als je je handen er ook effectief op plaatst. De meeste crosstrainers hebben deze enkel maar op de statische handvaten. Enkel bij de duurdere modellen ga je deze ook op de handpedalen terugvinden.

Tot slot hebben we de borstband. Dit is de meest accurate manier om je hartslag te controleren en ook de populairste. Een groot deel van de producenten bouwen ontvangers voor deze borstbanden in zodat de gebruiker van een volledig wireless ervaring kan genieten.

Crosstrainer | Fitness Gids